Friday, February 18, 2011

Dialog bersama lelaki comot

Seorang lelaki
berwajah sangat kusam
dia mampir kepadaku
disuatu waktu disuatu malam

lelaki itu sangat kusut
lelaki itu sangat berserabut
lelaki yang sangt kusut da misai itu
datang kearahku mau menceritakan sesuatu
dia datang dengan lenggang lenggok yang
sangat kekok dan canggung

berkata
"aku sedang murung"

lalu aku tnyakan
"kenapa hey orang lelaki yang benar busuk 
dan canggung, kenapa kau bermenung?"

dia katakan
"aku ini sedang menangis
inging menceritakan tentang kekasih yang mengguris"

aku tnyakan tentang gadis itu
"hey lelaki tua yang buruk dan canggung, apa cerita kamu?"

dia katakan
"bidadari itu mukanya batu-
terindah itu dia, ketika aku petik dia dari langit jingga terindah itu dia
saat dimainkan nafasnya diminda"

"hey lelaki apa yang terjadi pada itu bidadari?"
dan dia katakan 
"si gadis itu sebenarnya bukan sesiapa
cuma batu ditepi jalan yang bersepah merata."

aku tanya,
"hey lelaki, apa ceritanya?"
khabarnya pada aku
katanya itu bidadari?
katanya itu bagai tuhanmu?

lalu lelaki itu katakan,
itu semua dulu
itu semua dulu-dulu
terindah itu dia
dikala dia bukan siapa-siapa
sebelum aku kenal jiwanya siapa"

"hey lelaki comot yang canggung
dengarkan aku bersuara-
kalau ada cinta yang tiba dilangit sana
itu namanya cinta gila tidak mungkin ada
itu semua idea tidak pernah ada
mana ada cinta bidadari?
mana ada cinta yang tidak bertepi?
kita semua manusia
itu semua gila belaka
gila dan tidak ada makna
apa kau kejar?
apa yang kau carikan?
itu semua sesuatu yang tidak ada"
hey orang gila dengar sini
aku juga gila
cinta aku tidak pernah ada
bidadari aku tidak pernah ada

terindah
ku pernah punya
tapi
mana ada.

No comments:

Post a Comment